1.jpg

15 sierpnia 1883 roku, kiedy to oddawano do eksploatacji linię kolejową Grudziądz – Malbork, najprawdopodobniej na przystankach stały już przygotowane stacyjne zabudowania służące obsłudze kolei oraz pasażerom. Niewiele się one wówczas od siebie różniły. Były to proste i typowe baraki z pruskiego muru oszalowane drewnem, charakterystyczne dla całej trasy Toruń – Malbork. Mieściły one kasę, poczekalnię, dyżurkę zawiadowcy oraz w przybudówce niewielki magazyn towarowy. Takie podobne do siebie parterowe budynki stacyjne były m.in. w Kwidzynie, w Ryjewie, w Gardei i w Sadlinkach.


(karta pocztowa z kolekcji Antoniego Barganowskiego)dworzec w Kwidzynie 1898 r.


(Ryjewo – fotografia stacji z mag* foto polska.eu http://fotopolska.eu/235954,foto.html)


(Gardeja – 2005r. – fot. Piotra G. – Forum dyskusyjne WMTMK Olsztyn)


(Sadlinki – 2012 r. fot. autora)

W Kwidzynie już w 1901 r. funkcję pierwotnego dworca przejęła okazała reprezentacyjna budowla (przekazana ostatnio miastu).
(Dworzec w Kwidzynie – karta pocztowa z 1905r.)

Natomiast zachowane do dziś budynki stacyjne w pozostałych w/w miejscowościach zostały ostatecznie przeznaczone do rozbiórki.

Jako pierwszy z nich w styczniu b.r. zniknął już ten stojący dotąd w Sadlinkach. Nie było chętnych do jego przejęcia, więc po 130 latach, funkcjonowania (wliczając w to dogorywanie ostatnimi laty) teraz został rozebrany. Ten sam los czeka zapewne „dworce” w Ryjewie, w Gardei i nie tylko. http://www.rynek-kolejowy.pl/38033/PKP_SA_likwiduje_121_budynkow_i_budowli_kolejowych.htm

Sadlinki 1901 r.

Sadlinki 1906

Zdjęcia z rozbiórki: https://picasaweb.google.com/Budslavsky/StacjaKolejowaSadlinki18832013